Inlägg

Turebergs station är ett avslutat kapitel.

Bild
 Hej, Jag har valt att avsluta arbetet med Turebergs station. Till slut insåg jag att det blev övermäktigt att underhålla och släpa runt med denna fina modul till träffarna. Jag har inte heller plats med den här hemma längre och i Huddingelokalen där jag är inhyrd blev det också för trångt. Det är med stort vemod jag har skrotat ett par sektioner och gett bort en. De två yttersektionerna finns dock kvar för att kunna användas eller byggas om. Vila i frid Turebergs station... Här är en bild från den sista körningen i Spånga hösten 2022. Mitt nya projekt är en station i tysk stil med ett klassiskt stationshus och fullt med signaler. Den modulen består av tre sektioner och mer om den går att läsa här:  Rälsbusstation med mötesspår. På samma körning i Spånga i fjol var station Güglingen med på sin premiär. Tureberg i bakgrunden.
Bild
  Hej bloggen,  Jag vet faktiskt inte exakt varför jag helt la ner att uppdatera här, men givetvis spelade pandemin en viktig roll och bristande motivation p.g.a. den, en lika stor roll.  1,5 år är på tok för lång tid mellan inläggen såklart.  Nu är jag tillbaka, men lovar inte att uppdatera med jämna mellanrum utan kanske en gång per månad.  Vad har hänt då?  En massa saker såklart. Hela sträckningen är klar och Turebergs Station i modulform har haft premiär på en träff äntligen. Det var fantastiskt kul och jag har nya vänner som hjälpte mig från dag ett och jag känner redan som en i gänget. Ser redan fram emot nästa träff. Kanske de kan få till en i Norrköping i slutet på januari. Vi får se.  Här är lite bilder från träffen.

Röjning i hobbyrummet

Bild
Jaha, det går upp och ner med bygget som vanligt. Kraftiga ryck ibland då jag får massor gjort och sedan total stiltje. Det beror givetvis på att man inte har hur mycket tid som helst att pyssla med sin favorithobby. Jobbar en vecka till och sedan är det semester, då skall mina moduler göras klara och ett nytt projekt påbörjas. Jag kan nämna det här, men tänker inte avslöja något på något annat forum.... Efter en i mina ögon rejäl röjning i mitt hobbyrum så börjar det se ut så som jag hade tänkt mig, på dagen nästan exakt två år sedan, när jag påbörjade Turebergs Station. Moduler ovanför varandra i väntan på att kopplas ihop. Den lilla skillnaden är bara att nu är det riktiga MMM-moduler som väntar på hyllorna. De skall bara få sin finish, ett par mindre kompismoduler och en Ivar-hylla att stå på, så är jag redo att möta mina gelikar runt om i landet.  De tre modulerna som utgör hjärtat av Turebergs Station, längst ner själva stationen, som jag skall jobba med imorgon söndag.

Flygeln klar, gångbron reparerad och vädring av räls är påbörjat.

Bild
Ja, jag vet. Det är hyfsat långt mellan uppdateringarna här, men det har varit en intensiv tid för mig senaste månaden och jag gör så gott jag kan. Bättre sent än aldrig. Jag har byggt ut stationshuset med en flygel, så nu måste jag även ändra min toppbild på förstasidan. Gångbron är reparerad och jag har påbörjat vädring av rälsen. Jag har hunnit en hel del på en månad trots allt, utom att uppdatera bloggen under tiden. Bara stuprören saknas på flygeln så är den komplett och lite vädring av taket.  Framför stationshuset klistrade jag fast en "murplatta" med gatsten. På de gamla bilder av stationshuset jag hittat, framgår tydligt att det inte var grus framför, utan just stenläggning. Att scratchbygga det var otänkbart för min del, så jag tog en genväg helt klart, men jag är nöjd.  Bron är i nyskick igen och fäst i banan på ett sådant sätt att jag kan ta loss den vid transport. Lagade ena lampan på samma gång och förstörde den andra så jag måste köpa en ny igen

Tureberg är styckad och modulerna börjar ta form

Bild
Jaha, så åkte vi på en pandemi i världen och jag såg framför mig massor av tid i isolering där jag kunde bygga modell i timmar. Det blir ju dock inte alltid som man hoppas och tiden har gått åt till massor med annat. Jag lämnar eländet med Coronapandemin åt andra att kommentera på sina bloggar, jag orkar inte fundera på eländet längre, det har stötts och blötts  så mycket ändå. Huvuddelen av Turebergs Station är nu itusågad och modulgavlar är på plats och jag har gjort om 90% av eldragningen. Det som återstår är att dra in el i alla magasin och eventuellt en och annan bangårdslykta. Hemsnickrad gavel på plats. Gångbron har jag tagit loss och skall reparera så gott det går, tanken är att den skall vara löstagbar, eftersom den är så känslig för stötar. Vi får se hur jag löser det.  "Köpegavel" från MMM som jag skall använda till de sidomoduler jag senare måste bygga, om jag vill kunna ansluta till andra moduler vid träffar, och det vill jag ju verkligen.

Turebergs Station avvecklas och utvecklas i modulformat.

Hej kära följare. Jag har varit usel på att uppdatera här på sistone. Anledningen är inte bara bristande motivation utan en kombination av ombyggnad hemma, trasigt knä som blev opererat idag och att jag fastnat i den fortsatta planeringen. Hur tänkte jag göra med vändslingorna t.ex.? Nä det kändes inte bra. Jag gav till slit upp och planen är att bygga ner hela modellen, men spara det som sparas kan och bygga en modul, eller fler med Turebergs station istället. Jag har redan anmält mig och betalat medlemsavgiften till MMM, så nästa vecka kör jag igång och lär mig modul tänkte jag. Alltså, Turebergs station skall leva vidare och förhoppningsvis synas på modulkörningar istället. Superkul känner jag! Hoppas vi ses på en sådan framöver. Bloggen lever såklart kvar och jag uppdaterar nästa gång med påbörjandet av modulbygget såklart. På återseende.

Gångbron är klar

Bild
Äntligen är gångbron klar. Jag säger äntligen trots att jag njuter i fulla drag av sitta och bygga länge och noggrant. Saken med denna modell var ju att den var så svår att bygga att jag höll på att ge upp mitt i allt. Nu står den där och jag känner ett lugn av stolthet och glädje sprida sig i kroppen. Skönt!  Nu kan resenärerna lugnt spatsera över spåren och samtidigt få en fin vy över Turebergs Station.  Byggfasen var många gånger krävande och jag undrade ibland om jag gett mig på rätt material när jag valde pianotråd till räcket, men jag fick till ett hyfsat resultat till slut. Nästa gång följer jag nog Roger(ford1929) tips att löda istället.  Vädringen var absolut roligast och jag har verkligen tagit det lugnt efter tidigare debacle när jag öst på vädringsfärg och pigment utan hämningar...  Till vänster ser man hålet i frigoliten som jag var tvungen att ta upp för att bron skulle få plats. Lamporna var på tok för svåra att montera för att jag skall rekom