Flygeln klar, gångbron reparerad och vädring av räls är påbörjat.

Ja, jag vet. Det är hyfsat långt mellan uppdateringarna här, men det har varit en intensiv tid för mig senaste månaden och jag gör så gott jag kan. Bättre sent än aldrig.

Jag har byggt ut stationshuset med en flygel, så nu måste jag även ändra min toppbild på förstasidan. Gångbron är reparerad och jag har påbörjat vädring av rälsen. Jag har hunnit en hel del på en månad trots allt, utom att uppdatera bloggen under tiden.


Bara stuprören saknas på flygeln så är den komplett och lite vädring av taket. 
Framför stationshuset klistrade jag fast en "murplatta" med gatsten. På de gamla bilder av stationshuset jag hittat, framgår tydligt att det inte var grus framför, utan just stenläggning. Att scratchbygga det var otänkbart för min del, så jag tog en genväg helt klart, men jag är nöjd.

 Bron är i nyskick igen och fäst i banan på ett sådant sätt att jag kan ta loss den vid transport. Lagade ena lampan på samma gång och förstörde den andra så jag måste köpa en ny igen...grrrr... 😒

 Bygget av flygeln gick förvånansvärt enkelt tycker jag, men så hade jag ju en vägg klar redan, som jag bara flyttade på. Jag skar helt enkelt ut sidoväggen på huset och flyttade ut den. På så sätt behövde jag bara göra två nya väggar, varav den ena var fönsterlös. 

 Taket var som vanligt den tuffaste nöten, men även här lyckades jag få till vinklar och en snygg fotränna som det heter, för vattenavledning, utan större problem. 


 Vädring är en nödvändig del av arbetet för att få till en realistisk touch på modellen, Det är ganska kul men rätt svårt i början innan man är nöjd med nyanserna. Det värsta är att det inte finns några färgfoton från tidigt 1900- tal, så man får gissa lite hur detta såg ut då.

 Här är gångbron med samtliga fyra spår vädrade.

Hit men inte längre orkade jag senast, sedan har det varit uppehåll en vecka, ikväll skall jag försöka göra klar all vädring för att kunna vidare till nästa steg. 
På återseende. 
😃

Kommentarer

  1. Jag tycker du har jobbat på bra, Simon! Jag gillar "återanvändningen" av väggen till flygeln. Arbetsbesparande!!
    Gångbron är en pärla. Jag har ju sett den förut men jag blir impad varje gång jag ser den på nytt.
    Avsaknad av färgfoton är förstås ett problem men ger också en härlig frihet! :-)

    SvaraRadera
  2. Tack Sture, kul att man kan impa på den person som är en av de största inspiratörerna för min del. Jag bugar och bockar. Skall bli så kul att få visa upp modulerna vad det lider och kanske även du kan få se dem live på någon träff. Trevlig midsommar önskar jag dig och alla andra som hälsar på här ibland.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Att skapa ett berg

MJ-Hobbymässan

Arbetet startar