Att skapa ett berg

Jaha, då skall jag beskriva hur jag gör mina berg/klippor. Grunden är EPS markisoleringsskiva, i detta fall samma som modulerna består av. Tekniken är en variant av den som Jan Gissberg nyttjar, men jag har kanske inte samma fingertoppskänsla när det gäller färgsättning och form som han. Men jag är nöjd med resultatet.


Den snidas och "rispas" med bladkniv och på de ställen som det blir för platt, kantigt eller bara tomt fyller jag i med lera(Daspronto).

Sedan grundmålar jag med ljus grå och brun färg om vartannat i ett par omgångar.

Till sist använder jag en hel del färger, gul, röd, svartwash, vit, rostwash och brunt för att få mer liv i klippan. Efter två veckors jobb är detta resultatet. Men ärligt talat skall det bara ta tre-fyra dagar max...jag har ju haft semester och befunnit mig långt ifrån min kära modell.

Nu skall det bara på lite växtlighet och kanske ett träd så småningom, så är berget klart att fästas på modellen.

Kommentarer

  1. Bra tips Simon! Det skall jag testa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anders, det här är en av de delarna som är roligast tycker jag. Landskapsbygge. Bygga hus är också roligt, men absolut svårast.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

MJ-Hobbymässan

Arbetet startar