MJ-Hobbymässan

Jaa, det har varit ett par intensiva veckor sedan jag uppdaterade här sist. När man är mitt uppe i livet har en familj och hund att rå om, jobbar heltid och kämpar för att få lite tid över för egen del då är det en befrielse när man äntligen få sätta sig och pyssla med modellen eller skriva ett inlägg på bloggen.

I helgen var jag som så många andra hobbyister på MJ-mässan i Älvsjö. Äntligen fick jag träffa Sture Bylén i egen hög person och även om det blev kort så var det trevligt att få byta några ord och ta i hand. Nästa gång skall jag se till att vi får mer tid att samspråka. Det är många som rycker i Sture en sådan dag och det är förståeligt så trevlig som han är.

För övrigt kändes mässan liten mindre än förra året, men det kanske bara vara en illusion. Lokalen var ju mindre. Dock saknar jag en sak på dessa mässor. Riktigt bra mässerbjudanden. JAg vet att NMJ hade ett par och även MJ-Hobby, men jag eftersöker det från fler av MJ-utställarna. Jag är bergsäker på att många fler skulle lätta på lädret en sådan dag. Själv kom jag därifrån med endast ett dragstift och ett MJ-Magasin denna gång. Vid en snabb koll på prislapparna så var det samma pris som vanligt på 90% av produkterna. Även de begagnade vagnarna och loken låg på nivåer som man lätt kommer under på Tradera t.ex. Lite märkligt tycker jag. Nåja, nog med gnäll, jag klarar mig utan en massa extra vagnar och lok...ett tag i alla fall. 😉

En monter som jag tror att jag har missat tidigare år var Smålspårsfrämjandets med sina H0e modeller. Jag kommer att ta mig en rejäl funderare på om jag inte skall satsa några slantar på en sådan modell inom kort. Jag log med hela ansiktet när jag fick syn på dem. Jag tog ett par bilder, men ångrade att jag inte tog fler.

 Smalspårsfrämjandets H0e bana var så pass trevlig att jag fick idéer direkt om att göra något liknande. Formatet är ju underbart att jobba i och en liknande modell av denna storlek bör inte ta mer än ett par månader att bygga. Sådant här går jag igång på rejält.

 Den andra modellen hos Smalspårsfrämjandet var kanske i minsta laget, men inger ändå en härlig myskänsla med sitt isolerade landskap och relativt lugna scen, om man bortser från flottaren som sliter med stockarna i vattnet. Jag fokuserade på loket som ni ser.

Och avslutningsvis en vy från USMS modulbana som jag gillade skarpt. Idén med att låta spåret gå igenom staden är klockren och detta finns ju också i verkligheten. Om själva denna stadsvy är en verklig förebild vet jag inte, men jag skall fråga nästa gång jag ser den. Läckert är det i alla fall.

Kommentarer

  1. Kul rapport och kul att träffas! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sture, skulle du komma till Hjulmarknaden också?

      Radera
  2. var själv på Mj mässan...blev lite vagnar och en rälsbuss med sej hem..
    men en marknad som jag kan rekomendera är Hjulmarknaden i Solna
    är den 24/11,,,tyvärr så kan jag inte själv åka ned i år..man har ju en bit och åka..
    är väl enda nackdelen att bo där jag bor
    men får siktat in mej på 2019 i stället..Smalspårbanorna är kul att se på
    ryms mycket räls o övrigt på en liten yta...


    Roger/Forden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj Roger, kul att du kollar till min blogg. Jag brukar kika lite på din tråd på Mötesspåret och jag gillar ditt senaste bygge av lokomotorn. Kan man få beställa en sådan med växelströmsdrift? ☺ Ang H0e modell så är det ett projekt jag bara måste ge mig på. Efter Turebergs...

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Att skapa ett berg

Arbetet startar