Banvaktstugan

Banvaktstugan missade jag ju från början av projektet, när jag väl hittade bilder på den så var den såklart ett givet bygge att ta tag i. Väggar av Evergreen, en kombo av Heljan och Plastruct tegeltak, Vollmer tegelark i papp till skorstenen och balsaträ till dörren. Nu är den i stort sett klar. Skall bara få till all finish och en enklare trädgård. Bygget tog ca 2 timmar per dag under en vecka att göra, men är ju inte helt klart än. huset mäter 7,5x4cm och blir garanterat det minsta boningshuset på hela anläggningen. Det var inte så pampigt att jobba som banvaktare förr... 

Har börjat så gräs och anlägga grusad gång.

Jag köpte ju ett dragstift på Hobbymässan i höstas, det var lögn att använda. Kan bero på att färgen jag använde(Humbrol mattvit) var extremt tjock. Kanske skulle ha tunnat ut den på något sätt, eller köpt annan färg. Istället hittade jag min "vägmarkeringspenna" från WS. Den var bättre än ett dragstift kan jag lova. Jäklar vad enkelt det var att göra fönster, varför tänkte jag inte på den tidigare? Dragstiftet kommer jag sälja eller ge bort.

Banvaktare på väg att inspektera banan...

En skylt med siffrorna 161 ovanför dörren saknas nu bara, och så givetvis en lummig trädgård. 

Kommentarer

  1. Dragstiftet lär man sig eftersom, tar lite tid. Jag har åxå övergivit det mot gelpenna eller skriva ut på overheadfilm

    Mvh
    torbjörn jonsson/ kattjaevel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja alla säger det, men ibland känns det som att man gör saker svårare än det är, bara för att. Tips på förenklingar av arbetsmetoder men med fullgott resultat är alltid guld värt. Tack för dina tips Torbjörn.

      Radera
  2. Banvaktsstugan blev kanonfin. Du lär dig snabbt, Simon!
    Så var det det här med dragstiftet...
    Den stora fördelen med dragstift är ju att du kan välja exakt så breda linjer som du vill.
    Men visst, det kräver lite träning. Men du kan väl cykla? Det krävde också lite träning att lära sig men tänk så bra att kunna. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ja, jag förstår din poäng ☺. Men att lära sig cykla är ändå något bra och viktigt idag, att behärska ett dragstift är inte lika viktigt. Det lär nog dröja innan jag testar igen.

      Radera
  3. snyggt Simon..det där med dragstift är man inte någon hejare
    på själv...men jag har gett mej "tusan"på att det skall jag lära mej
    sen att det inte blir 100% bra det gör inget..huvudsaken att
    man försöker.tids nog så blir det 100% bra..så ge inte upp


    Roger/Forden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, jag lovar er att det en chans till. Kom gärna med tips på hur jag tunnar ut Humbrolfärgen bara. Den är ju tjock som lättvispad grädde...☺

      Radera
    2. Terpentin

      Roger

      Radera
  4. Roligt att se att du kommit igång igen Simon! Imponerad av vad du bygger! Det där med dragstift låter spännande. Måste man ju testa, gillar utmaningar :-)

    SvaraRadera
  5. Tack Anders. Ja, det visade sig vara en tuff utmaning även för en envis MJ-rallare som jag. Har du vägarna förbi Sollentuna någon gång kan du få testa mitt. ☺

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Att skapa ett berg

MJ-Hobbymässan

Arbetet startar