Gångbron del 1. Semestern snart slut och dags att bygga lite igen.

En detalj som jag avvaktat med att ta tag i sedan starten är gångbron vid stationen. Jag har faktiskt funderat på om jag skall köpa en färdig modell, bygga den själv eller helt skippa den. Nu skall jag göra det enda rätta och bygga den själv. Borde inte vara så svårt, det största problemet är stabiliteten tror jag. Tar tacksamt emot tips om hur jag skall tänka där. Bygger med Plastruct och Evergreen. Men funderar på att bygga in trä i balkarna på något sätt för att få till en stabil konstruktion.

Innan jag påbörjar det måste jag bara visa ett par bilder som jag hittade idag, som är till stor hjälp för fortsättningen. Tänk om man kunde ringa och tacka de fotografer som lämnade efter sig detta arv.

Gångbron i sitt ursprungliga skick, senare tillkom elledningar och viss påbyggnad. Fotot är taget någon gång mellan 1930-1935 skulle jag tro, innan sträckan blev elektrifierad.
En bild från 1938 efter elektrifieringen, tagen norr om stationen. Skyddsanordningar är påbyggda både vid räcket och undertill på bron. Här ser man även att det var rejäla bryggor som kontaktledningarna hängde i, något som jag har rationaliserat bort. De passar inte på min förkortade modell. Stationshuset var också dubbelt så stort vid den här tiden och de fina gamla "tallhöga" lyktorna är borta till förmån för kontaktledningsbryggans nätta lampor.

 Här har jag förstorat den första bilden något och då kan man även se semaforerna och de höga bangårdslyktorna. Detta måste bara kompletteras med så småningom. En annan intressant detalj är att man satt ut en tillfällig stoppbock eller liknande framför godsmagasinet. Ingen aning om varför, någon kanske vet? Sedan vill man gärna veta om det är en signalvev eller växelvev som står i framkant på bilden. Någon skarpsynt som redan sett och vet?

Men det som fick mig att riktigt tappa andan ett tag var denna förstoring, mot Skånska Cementgjuteriet. Här är kan man se taket och skylten med en helt annan stil än den jag tänkte använda. Detta är ju originalskylten och typsnittet på den tilltalar mig mycket mer än den i Kalmar. Dessa vagnar vill man ju också bygga så småningom, ljuvliga i all sin enkelhet. Rejält använda och rostiga kan man tänka sig. Skall önska mig en bra lödkolv i julklapp....

Kommentarer

  1. Japp, byggsäsongen börjar att knacka på dörren. Härligt!
    Väldigt kul med Cementgjuteri-skylten. Man kan göra oväntade "fynd" i fotografier där motivet egentligen är något annat. Rena detektivarbetet att vara "förebilds-byggare".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det är ändå märkligt att man upptäcker nya saker i en bild som man sett flera gånger, men det gör det ännu mer spännande såklart. Får se vad jag hittar nästa gång? 😀

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Att skapa ett berg

MJ-Hobbymässan

Arbetet startar