Markarbete pågår

Jaha, midsommar är passerat och det var precis så mysigt och trevligt som man kan önska. Både lunch och middag åts i trädgården vid vår lilla sommarstuga. Det är märkligt att det är extra gott att äta utomhus. Nåja, efter midsommaraftonens samkväm och glada skratt så vände allt på ett bräde dagen efter då halva familjen plötsligt utvecklade en kraftig förkylning en efter en. Den har precis släppt sitt obarmhärtiga grepp om fyra av oss, men äldsta sonen har hostan kvar stackaren.

Idag började jag jobba igen, den sista skälvande veckan innan min långledighet börjar. Den riktiga fyraveckorssemestern alltså. Under denna ledighet skall mycket färdigställas vid Turebergs Station.

Markarbetena är i full gång och jag använder återigen lite oortodoxa byggmetoder för att skapa grunden. Denna gång har jag limmat vanlig wellpapp kring spåren. Det var nämligen rätt höjd på den. Spacklat kanterna, målat merparten och börjat grusa alltihop. Nu skall jag bara ge mig på att måla spår igen. Puh...det är faktiskt inget jag ser fram emot just nu, men jag vet ju av erfarenhet att det blir så mycket bättre när man gör det jobbet och jag vill såklart känna mig nöjd efter att ha lagt ner alla timmar på detta någon gång i höst när grunden är komplett och den efterlängtade och evighetslånga finishen kan ta vid.

 Som sagt, inte helt vanligt att använda wellpapp, men det fungerade klockrent här.

   Skarvarna var värst, men...
 ...med universalspacklet 1SF så löser man det på ett kick.

 Ja alltså, så här ojämnt kan man inte låta spacklet få torka, det måste strykas ut med ett blött verktyg eller finger och sedan slipas, innan...
...målningen tar vid.
Så långt har jag kommit nu. Det första lagret grus och lim är lagt, nu skall det bara få torka, sedan måste jag köpa mer grus och fylla på lite till. Sedan är det målningen av rälsen och mer vegetation och mängder med prylar som skall dit. Men jag har ju hela semestern på mig.... 😎

Kommentarer

  1. inget fel att använda wellpapp...billigt och finns i parti o minut..
    semestern brukar gå fort..visslar bara till...det där kommer att bli mycket fint
    simpan..


    Roger/Forden

    SvaraRadera
  2. Tack Roger. Ja semestrar och ledighet över lag tenderar att vissla förbi. Det gäller att inte ha FÖR kul när man är ledig så det blir långtråkigt emellanåt. Då kanske det känns som att semestern är längre? 😉

    SvaraRadera
  3. Mycket bra idé med wellpappen. En rolig grej i hobbyn är ju att tänka ut just sådaana listiga lösningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sture! Och kul att du hör av dig, det var ett tag sedan du uppdatetade på din egen blogg. Antar att du har haft annat pyssel för dig.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Att skapa ett berg

MJ-Hobbymässan

Arbetet startar