Skånska Cementgjuteriet tar form

Jaha, då var det ett tag sedan jag uppdaterade här igen.
Men det är av stor vikt att uppdatera här anser jag, trots att inte så jättemånga följer mig.
De forum jag har hållit till på börjar så sakteliga klinga av i besök och inlägg. Antagligen är det FB som tar över flödet mer och mer. Det är dock förståeligt. FB är enklare och mer lättillgängligt än ett forum där man måste logga in och klicka sig fram till trådarna och för att "gilla" en bild eller inlägg måste man trycka på svaraknappen och skriva ett eget inlägg, kort eller långt. Ja det är mer omständligt, men det är också tjusningen med forumen, att man tar sig tid att läsa och svara.

Jag gick ur FB för andra gången i mitt liv och jag ångrar det bara lite, jag saknar de glada tillropen, det är de som peppar en och driver på. Men å andra sidan saknar jag inte frekvensen, det är för mycket och för brokiga inlägg i vissa grupper. Och de grupper som snöat in på en detalj är just lite för insnöade på EN detalj. Blogg då? Ja vad skall man säga, det är en rätt egoistisk enmanstripp, men tanken är ju just att det skall vara en logg och ett arkiv att kunna gå tillbaka till om några år.

Nåja sluttjatat om det, jag kommer säkert skaka på huvudet åt detta resonemang om några år, eller så ler jag och tänker, vad det jag sa, FB är en fluga....

Skånska Cementgjuteriet skulle ju denna logg handla om....

Jag har äntligen börjat det mödosamma arbetet med att bygga modell, en i mitt tycke stor modell denna gång. Men när jag tänker på bygget och ser delarna på arbetsbordet som börjar ta form så känner jag bara lycka och stolthet. Även om resultatet än så länge ser aningen hafsigt ut.

Färgen täcker inte så bra och klickar av färg och lim hänger lite här där när man förstorar bilderna. Men jag är ju långt ifrån klar så peppar mig själv att det kommer superbra när det väl är klart.

 Här skall byggnaden stå som sagt och jag har börjat karva ur underlaget för att få ner spåren. Kom på att jag måste koppla in två växelmotorer till och dra el för dessa plus lite extra körström. Alltså kommer det att ta lite tid innan den färdiga modellen kommer att komma på plats, men som sagt, den är långt ifrån klar så denna plats har jag som semesterprojekt. 😃

Skurit ut allt i Plastruct och gjort gångjärn av pianotråd som limmats direkt på dörrarna. 
Grundmålat med sprayfärg.
Målat alla delarna en gång med en Faluröd-liknande färg som kommer att bättras på när huset är klart. Dörrarna i svart och fönsterkarmar i vitt.
Fönsterspröjs har jag tillverkat av sytråd efter tips från forumkamrat och sedan en tunn bit evergreen plast som tvärslå.
Så här. Som sagt alla färgklickar och skralt målade ytor träder fram, men det skall åtgärdas, jag lovar.

Kommentarer

  1. Jag har oxå dåligt samvete för att jag inte uppdaterar min blogg så frekvent längre. Det finns orsaker till det, sommar och stort projekt i trädgården som tar tid och att det just är sommar och man har uteaktiviteter ist för att vara inne och pyssla med banan. Fast lite då och då så är man på... Snart höst och då blir det mer :-) Facebook ja.. tog bort alla mina vänner för två år sedan pga att det tog för mkt energi. Många av FB vännerna träffade man inte i real life heller. Nu har jag bara några forum som jag är med i och får massor av bra tips där, och bidrar väl lite oxå får jag hoppas. Sen har det varit en del marknader jag åkt på och där har man träffat lite rallar vänner och tjatar lite :-)
    Snyggt bygge för att vara första gången du bygger från scratch och så stort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med att träffa MJ vänner på riktigt låter så himla kul. Det borde vara mer tillfällen då man kan ses och snacka, och inte bara på mässor och marknader som ofta tar fokus från samtalet. En MJ konferens med workshops t.ex. skulle vara något som jag skulle boka direkt.

      Radera
  2. Jag har din blogg (och Anders' här ovan) i min RSS-läsare så jag läser med stort nöje även om det kanske inte syns. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Då har jag ännu en anledning att hålla bloggen levande. Har du själv en blogg eller "egen" tråd på något forum?

      Radera
  3. Ja, beträffande forum, fejja och blogg så känns det som att "hur man än vänder sig så har man ändan bak..."

    Fejjan är ju blixtsnabb men flyktig.

    Bloggen är beständigare och har bra sökfunktion men riskerar att försvinna i anonymitet.

    Forumen kan bli lite vad som helst, beroende på vilka som är aktiva och tongivande. Det känns ofta som att forumen efter ett tag drabbas av ett sorts "självskadebeteende" med folk som råkar i luven på varandra och förgiftar stämningen så att en del slutar skriva.
    Som du säger, Simon; inte lätt att veta vad som i längden blir bäst.

    Alldeles bortsett från detta så är det kul att du är igång med byggandet och Skånska Cement blir ju mycket bra. Alltid kul med en förebild... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så är det. Jag känner mig därför väldigt nöjd med den lilla, men trogna skara, som följer mig. Kanske av den enkla anledningen att det jag visar upp är hyfsat intressant och lite lärorikt. En uppmuntrande kommentar är väldigt kul att få, men absolut inte något man förväntar sig. Jag har iaf tack och lov sluppit negativ kritik.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Att skapa ett berg

MJ-Hobbymässan

Arbetet startar