Den verkliga förebilden till Skånska-huset.

Förebilden till mitt fabrikshus föreställande Skånska Cementgjuteriet är tagen från Kalmar länsmuseum. Bilden är nästan perfekt för att kunna avbilda huset så exakt som möjligt. Givetvis är jag ärlig och lite taskig mot mig själv som visar förebilden, eftersom min modell blir långt ifrån en exakt kopia av den. Jämförelsen kan komma att kräva en "skämskudde", men jag hoppas slippa den.

Det beror såklart på flera faktorer. Dels har jag inte de exakta måtten från förebilden, dels ser man inte ursprungsfärgerna när det är svartvitt, dels har jag ju ingen bild från andra sidan av huset och sist, det som fortfarande frustrerar mig, jag är inte tillräckligt skicklig för att bygga det så bra som jag önskar.

Skavankerna på de halvfärdiga delarna är redan tydliga för mina ögon och sänker motivationen tillfälligt, men jag slår undan det och tänker att jag faktiskt inte är bättre än så just nu. Då känns det lite bättre igen och så är jag ju faktiskt inte klar än, långtifrån. Så det finns hopp om ett gott resultat.


Men denna byggnad låg alltså inte i Tureberg utan i Kalmar och därför är förebilden inte helt korrekt. Och om man tittar på bilden ser man också att det sticker fram en extra tillbyggnad på detta hus, till vänster om huskroppen. Den får jag inte plats med och kommer heller inte att bygga. Annars är byggnaden identisk med den som fanns i Tureberg och det är faktiskt det viktigaste. Det blir alltså ändå en modell med verklig förebild, även om det inte är exakt det hus som låg i Tureberg.

Bygget fortskrider under helgen...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Att skapa ett berg

MJ-Hobbymässan

Arbetet startar