Mycket har hänt sedan sist

Ja, det har hänt en hel del kring Turebergs Station. Perrongtaket har fått lampor, elektrifieringen av banan är i full gång och belysning av modellen också. Jag sammanfattar allt med en bildparad.
Testkörning av den nya luftledningen. Här är en länk till mitt Insta-konto där jag har lagt upp en film på denna körning: Testkörning

Beli-Beco kommer den lamphållare för stiftlampor med sladd ifrån.
Stiftlampa alá Märklin 19V.

Borrade ett hål upp vid taket och trädde in hållaren.

Klickade i en lampa.

Kopplade ihop med min gamla Märklin transformator.

 Och vips, så lös det mysigt och snyggt under taket. Nu skall det bara till figurer och annat här.


Jeco har en relativt billig och hyfsat snygg svensk gammal luftledningsstolpe. Jag köpte 5 st 5 pack för 1200:- och 10 meter pianotråd 0,3mm.

Jag bockade 2 centimeter långa bitar med hjälp av en rundtång.

Det blev som klamrar som jag limmade fast med superlim. 

Mellanrummet mellan stolparna är, exakt 36cm. Detta mellanrum möjliggör äkta elektrifiering med t.ex. Märklins system om man vill i framtiden. Då kan man även köra analoga ellok på banan, hmmm? det lät ju rätt kul. 😃

Stolparna står 3,5cm från mittkontakterna. 
Noga att de hamnar rätt så det inte börjar skeva när väl ledningen skall hängas på.

En detalj som jag höll på att missa var att kolla så att stolparna hade rätt höjd. en del fick höjas eftersom spåret låg ett par millimeter högre än rälsbädden vid sidan av.

Detta är ju bara för syns skull, men jag vill ända att tråden skall vila mot pantograferna och det gör den till synes perfekt. Nu skall bara en bärlina och bärtrådar dit också.

Äntligen börjar jag få lite styrning på hela mitt hobbyrum och modellen. Nya konsoler är inköpta och enkla hyllplan. På konsolerna har jag fäst ett par spotlightskenor. Ytterligare två skenor med två lampor väntar på att installeras. Sedan skall en avlång svart "kortkort-gardin" fästas efter kanten för att rama in allt. Nertill fäster jag en sarg som jag målar svart. I den sargen skall det samtidigt sättas vippströmbrytare för växlarna. Jag skulle säga att 50% av modellen är klar nu. Till hösten skall det bli invigning, lagom till MJ-Hobbymässan i Älvsjö hoppas jag.

Kommentarer

  1. Ett imponerande ryck, får jag säga!
    Jag började med att klicka in mig på filmen och då var jag övertygad om att det var en fungerande kontaktledning.
    Du jobbar verkligen noggrant och systematiskt.

    SvaraRadera
  2. Hahaha, tack Sture.
    Då kanske jag inte skall lägga upp den ärliga actionkamerafilmen från idag när loket kraschade p.g.a. en för låg stolpe...? Jo men visst har jag lyckats lura öga, och ja det är gjort med millimeterprecission så jag tar åt mig av berömmet.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Att skapa ett berg

MJ-Hobbymässan

Arbetet startar