Vädra vagn, svårt men kul

Jag tänker inte sticka under stol med att det är extremt svårt att vädra vagnar och fordon, jag bevisade det vid mitt första försök med lastbilen för ett tag sedan. Det kräver noggrannhet och försiktighet. Man använder för mycket wash och för ymnigt. Sedan är det svårt att hitta bra färgfoton på verkliga förebilder i skala 1:1 och få till rätt kulör eller nyans. Men det gäller att studera många vagnar och lok och fordon så börjar man antagligen hitta rätt stuk efter ett tag. Återigen krävs övning, övning och åter övning för att nå en acceptabel nivå.

Eftersom jag är väl medveten om min brister och tillkortakommande som vädringskonstnär så tog jag en äldre begagnad vagn som följt med vid ett köp av blandat gods för ett par år sedan. En Liliput SJ-vagn, typ G eller Ge med "falskskyltningen" Gls-u som jag iaf inte kan hitta i några SJ-register.

Detta är fruktansvärt kul, som det mesta kopplat till modellbygge faktiskt, och jag har fått blodad tand. Nästa gång ger jag mig på en "finare" köpevagn, då kommer jag att ta ett djupt andetag först....


Den färdigvädrade vagnen i sitt rätta element. Skavnakerna är tydliga. Liite för mycket wash kring skarvar och reglar. Aaningen för mycket pigment i nederkant. På håll ser det ändå så pass bra ut att den kommer att få stå på banan. Den rullar inget vidare så den får bli stående vid godsstationen.

 Ursprungsfärg. Orange?

 Ny färg, aningen mörkare, brunröd.

 Först penslade jag wash över alla skarvar och dörrposter, sedan jobbade jag med tops och thinner för att ta bort överflödet och avslutade med dammpigment. Här syns inte den mörka washen så tydligt som på den översta bilden.


Kommentarer

  1. Vilken skillnad på "plastvagnen" och den "riktiga". Det där gjorde du bra. Själv känner jag en stor tröskel inför vädring av rullande material. men en vacker dag....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sture, det gör stor skillnad när man ser vädrade vagnar. Men frågan är om man vill vädra allt som skall rulla på modellen. Jag tror inte det och så kom jag ju på att alla vagnar och lok måste ju ha varit splitter nya någon gång också....

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Att skapa ett berg

MJ-Hobbymässan

Arbetet startar