Perrongtaket är klart

Ojojoj, det var länge sedan jag gjorde någon uppdatering här.
Men det händer saker i Tureberg. Alla spår på stationen är äntligen målade och grusade. Jag har även hunnit med ett lager rostfärg på rälsen. Behöver dock ta en vända till så småningom. Äntligen har jag hunnit göra perrongtaket. Det blev precis som jag ville ha det.


Taket är gjort av balsaflak och pinnar/bjälkar av balsa och furu. Allt är utskuret och limmat från scratch, speciellt "snickarglädjen" mellan bjälkarna i stommen. De är 1mm breda och var lite pilliga. Jag hade hyfsat bra och pedagogiska bilder på jobbet, men råkade raddera dem. Så det får bli ett par bilder på det färdiga taket på plats.

Sedan skall det till två långa bänkar under taket och den stora anslagstavlan med den välansad häcken nedanför, kanske minns ni denna bilden från ett av mina första inlägg?

 Jag har fortsatt att piffa till vid området kring stationshuset, men det är mycket kvar än.

Det var ett stort lugn som spred sig i kroppen när arbetet med grusning och målning av rälsen var klar. Nu är det bara den sista, högra sektionen kvar att måla och grusa. Det tar vi någon gång efter Påsk.

Ytan till vänster i bild som bara är grå EPS nu har jag en färdig plan för. Först tänkte jag återskapa Turebergs IP, men det blir för liten plats för det. Då kom jag på att jag hade planer på att återskapa Skånska Cementgjuteriets fabrik i begynnelsen. Planer som skrinlades redan från byggstart. 
Nu känner jag att det blir väldigt tomt här om inget byggs så Skånska Få leva upp igen, men modifierat och inte enligt verklig förebild kan mans säga. Jag har en fabriksbyggnad från Heljan som jag kommer att använda som grund. 

Sedan är det snart dags att få till en snygg bakgrund, men jag är inte klar med hur jag skall göra den än. Har en idé som jag skall prova först, men jag återkommer till det. En hyllsektion till skall i alla fall införskaffas, Elfa konsoler skall köpas och en bra smidig skiva som hyllplan. Jag återkommer med detta projekt. Före Påsk tror jag...? 


Kommentarer

  1. perrongen blev hur bra som helst...mycket vackert...pillrigt skall det vara...
    oj,,, jag får inte glömma det övriga heller...mycket bra jobbat...




    Roger/Forden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Roger! Du har ju en förmåga att få de pilliga delarna att se perfekta ut. Själv har jag svårt att få till millimetperfekta detaljer. De tenďerar att bli en tiondel skeva på något ställe. Men som den gode Sture brukar säga: på armlångs avstånd syns det inte. Det gillar jag. 😉

      Radera
  2. Perrongtaket blev ju kanon! Jag förstår att du är nöjd.
    Vad gäller Skånska Cement så tycker jag du gör rätt med en modifierad variant. "Får man inte den man älskar får man älska den man får" brukade min salig far säga.
    Och bättre "fritt efter" än ett tomrum. Kul att du är på hugget!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sture! Jag uppskattar att du backar upp min idé med en modifierad variant av Skånska. Det kan t.o.m. bli ett industrispår in eller en egen liten kort sträcka med H0e.

      Radera
    2. ibland är det bra att det inte blir så perfekt exakt på mm,,,,det är bara att se på
      skala 1/1...avvikelser får man även där,,,sen gäller det bara att lura ögonen
      så att det ser någorlunda ut...Sture har helt rätt...på lite avstånd så är det ingen som ser det,förutom du själv...ok tittar man på ett foto som man tagit på det man byggt
      så visst inte är det hundra perfekt...så är det bara..du skall vara mycket nöjd med den
      senaste skapelsen...den blev helt perfekt...


      Roger/Forden

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Att skapa ett berg

MJ-Hobbymässan

Arbetet startar