fint som snus Simpan...oj oj....nu får man lägga på en rem....har själv halkat efter i tempo..som ni kanske märker på Forumet min äldsta son har flyttat hemifrån..så det har tagit en hel del tid från hobbyn
Hehehe...och jag som tycker att du har tempo på byggandet så det förslår. Jag får ju bara mina små ryck ibland och får plötsligt klart en och annan sak.
Jaha, då skall jag beskriva hur jag gör mina berg/klippor. Grunden är EPS markisoleringsskiva, i detta fall samma som modulerna består av. Tekniken är en variant av den som Jan Gissberg nyttjar, men jag har kanske inte samma fingertoppskänsla när det gäller färgsättning och form som han. Men jag är nöjd med resultatet. Den snidas och "rispas" med bladkniv och på de ställen som det blir för platt, kantigt eller bara tomt fyller jag i med lera(Daspronto). Sedan grundmålar jag med ljus grå och brun färg om vartannat i ett par omgångar. Till sist använder jag en hel del färger, gul, röd, svartwash, vit, rostwash och brunt för att få mer liv i klippan. Efter två veckors jobb är detta resultatet. Men ärligt talat skall det bara ta tre-fyra dagar max...jag har ju haft semester och befunnit mig långt ifrån min kära modell. Nu skall det bara på lite växtlighet och kanske ett träd så småningom, så är berget klart att fästas på modellen.
Banvaktstugan missade jag ju från början av projektet, när jag väl hittade bilder på den så var den såklart ett givet bygge att ta tag i. Väggar av Evergreen, en kombo av Heljan och Plastruct tegeltak, Vollmer tegelark i papp till skorstenen och balsaträ till dörren. Nu är den i stort sett klar. Skall bara få till all finish och en enklare trädgård. Bygget tog ca 2 timmar per dag under en vecka att göra, men är ju inte helt klart än. huset mäter 7,5x4cm och blir garanterat det minsta boningshuset på hela anläggningen. Det var inte så pampigt att jobba som banvaktare förr... Har börjat så gräs och anlägga grusad gång. Jag köpte ju ett dragstift på Hobbymässan i höstas, det var lögn att använda. Kan bero på att färgen jag använde(Humbrol mattvit) var extremt tjock. Kanske skulle ha tunnat ut den på något sätt, eller köpt annan färg. Istället hittade jag min "vägmarkeringspenna" från WS. Den var bättre än ett dragstift kan jag lova. Jäklar vad enkelt det var att gö...
Jag tänker inte sticka under stol med att det är extremt svårt att vädra vagnar och fordon, jag bevisade det vid mitt första försök med lastbilen för ett tag sedan. Det kräver noggrannhet och försiktighet. Man använder för mycket wash och för ymnigt. Sedan är det svårt att hitta bra färgfoton på verkliga förebilder i skala 1:1 och få till rätt kulör eller nyans. Men det gäller att studera många vagnar och lok och fordon så börjar man antagligen hitta rätt stuk efter ett tag. Återigen krävs övning, övning och åter övning för att nå en acceptabel nivå. Eftersom jag är väl medveten om min brister och tillkortakommande som vädringskonstnär så tog jag en äldre begagnad vagn som följt med vid ett köp av blandat gods för ett par år sedan. En Liliput SJ-vagn, typ G eller Ge med "falskskyltningen" Gls-u som jag iaf inte kan hitta i några SJ-register. Detta är fruktansvärt kul, som det mesta kopplat till modellbygge faktiskt, och jag har fått blodad tand. Nästa gång ger jag mig på ...
fint som snus Simpan...oj oj....nu får man lägga på en rem....har själv halkat
SvaraRaderaefter i tempo..som ni kanske märker på Forumet
min äldsta son har flyttat hemifrån..så det har tagit en hel del tid från hobbyn
Roger/Forden
Hehehe...och jag som tycker att du har tempo på byggandet så det förslår. Jag får ju bara mina små ryck ibland och får plötsligt klart en och annan sak.
RaderaOj, oj, nu händer det saker! Nu är det liv i anläggningen.
SvaraRadera