Perrongerna

Jodå, jag sliter och jobbar med min modell i det tysta än så länge.
Det är ballasteringen som tar tid och den tar mycket tid. Så mycket tid att jag har bestämt mig för att aldrig använda c-räls någonsin igen för denna typ av modell. Jag grundmålar ju den grå rälsen med akrylfärg och strösslar sedan ballast mellan alla slipers i färgen. Efter det sprutar jag lim över ballasten och avslutar med att "mejsla bort" ballast som hamnat fel och fastnat på insidan av rälerna eller på mittkontakterna. Det gör att detta moment är extremt tidsödande att genomföra eftersom jag måste vara noggrann för att undvika framtida urspårningar och att loken får ballast i hjul, kugg och motor. MEN, jag vill ju att det skall se så verklighetstroget ut som möjligt och då blir det till att göra så här nu. Ingen återvändo så att säga...

Men efter snart tre veckors veckors arbete börjar jag se ljuset i tunneln, hälften är klart och jag har påbörjat mina perronger. Den stora där stationshuset skall stå och den mindre som skall placeras mellan spåren. Båda görs i grunden av EPS skiva. Den kommer att "bekläs" med furupaneler enligt bilderna och sedan målas och strösslas med samma ballast som kring spåren.

 Mittenperrongen skapas med hjälp av EPS skivor som limmas på varandra och utsidorna kläs med furupaneler. Hantlar fungerar bra som stöd/press.

 Jag har lagt paneler omlott för att skapa ett överhäng mot spåren. En liten backe från övergången är utskuren. Kommer att klä stora perrongen på liknande sätt för att få till en fin kant. Vi får se hur det blir senare.

Vid den bortre änden så är perrongen lite svängd. 

Jag provar att passa in den och ser att jag lämnat lite för mycket marginal till spåren på varje sida, men det får vara så. Hellre det än att lok och vagnar slår i. Jag har spacklat ovansidan med snabbspackel som jag sedan skall måla och grusa. 

Här syns hela området och att jag kommit halvvägs med grusningen. Jag kommer grusa klart det andra spåret denna helg. Detta jobb måste vara klart till julhelg då jag är ledig och vill jobba med annat än just det. Men som jag har sagt tidigare och påminner mig själv om hela tiden, grunden måste blir bra för att resten skall bli bra. 
 

Kommentarer

  1. Visst, Simon, en del moment känns mördande tråkiga men efter ett tag har man glömt detta och gläds i stället åt resultatet.. Och resultatet verkar ju bli jättebra här.
    Klokt av dig att lämna marginal mellan spår och perrong. (Jag har själv varit med om att behöva bryta upp en perrong för att jag var för "snål".)

    SvaraRadera
  2. Du är så klok Sture, tack för pepp, det behöver jag nu.

    SvaraRadera
  3. Visst är det härligt när man ser ljuset i tunneln :-) Det lönar sig att göra det som man tycker är rätt och riktigt trots att man tycker att man aldrig blir färdig. Bra jobbar, följer med stort intresse!

    SvaraRadera
  4. Hahaha...tänkte faktiskt inte på min tågrelaterade metafor när jag skrev den. Tack Anders för att även du peppar mig.

    SvaraRadera
  5. måste vara ett aber att grusa 3 räls...bävar för min bana..har ännu inte kommit
    dit...som tur är det likström,,så man slipper mittkontakterna..husbyggen o div ej avklarade projekt som jag håller på med,det är det som tar upp min hobbytid just nu..
    men det är kul att se att det rör på sej i alla fall..


    Roger/forden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj Roger och övriga följare. Jag har haft det lite tufft privat sista tiden och inte hunnit/orkat uppdatera bloggen. Arbetet ned bygget har dock fortgått i mindre portioner och jag kommer under helgen göra en uppdatering. På återseende alltså.

      Radera
    2. Hej Simon. God fortsättning på dig. Hoppas det löser sig med det privata och att du får lusten tillbaka snart igen. Livet är som en berg och dalbana... Ha de fint och vi hoppas snart på en uppdatering här inne :-)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Att skapa ett berg

MJ-Hobbymässan

Arbetet startar