Fortsättning modul 2 och 3

Som sagt, tid för sin hobby är något man saknar ibland. Men på sätt och vis kan det vara bra att gå och längta lite efter bygget, då blir det mer gjort när man väl tar tag i det igen.

Ställverket är klart och jag är 95% nöjd, de sista 5% beror dels på att dörren blev lite skev trots att jag var så noggrann man behövde vara för att få till den och att fönsterrutorna blev "immiga" på några ställen. "Imman" berodde troligtvis på limmet jag använde. Men jag använder denna modell nu och uppdaterar den när och om jag känner för det i framtiden. Jag är ju kung i mitt...ja ni vet... 

Hur som helst.
Bygget av ställverket är gjort med balsaträ, plasticard, PET-plast och murark + ett färdigt fönster till dörren. Att få till modellen var extremt svårt p.g.a. de stora fönstren och jag gjorde den innan jag köpte dragstiftet så de saknar spröjsarna också. Vi får se om huset smälter in på stationen vad det lider.

Här skall de stå, stationshuset och ställverket. Jag kommer att bygga upp perrongen av den grå EPS-skivan som jag använder för allt underlag som grund. Sedan skall den målas och grusas och jag kommer att fästa grå murplatta utanför vid spåret som jag gjorde vid godsstationen. Kanske blir det av någon gång kring jul...

 Grunden bestod av blå markskiva och en ram plasticard runtom nertill. Murarken väntar tåligt på att muras fast. Fick göra om denna lilla kub av markskivan ett par gånger innan jag fick till det.

 Dörren och panelerna målade och fastlimmade. 

 Glasmästaren använde för starkt lim som skapade lite imma på rutorna. Takläggaren skar till takdelar med millimeterprecision och fick till ett riktigt snyggt plåttak till slut.

 Nu är grunden färdiglimmad och räls och växlar är fixerade. Dags för målning, strössling och landskapsbygge. Jag höll på att glömma att jag måste planera och få in en järnvägsövergång precis här där modulerna möts. Det måste göras innan allt annat. När jag nu får lite tid över igen...

Kommentarer

  1. ett litet tips...jag använder Deluxe Materials lim som heter Glue "n" Glaze
    funkar bra till o limma fönster.. blir genomskinligt när det torkat


    Roger/Forden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Roger, precis vad jag letat efter. Tur att man har forumvänner som kommer med ovärderliga tips emellanåt. Hittade det direkt hos Habo Hobby.

      Radera
  2. Sneda dörrar finns ju även i verkligheten, Simon. Inget att deppa för. Ställverket kommer att pryda sin plats och taket blev ju verkligt elegant.

    SvaraRadera
  3. man skall ju hjälpas åt med tips...sen bygger man och har roligt ...sen om det inte blir perfekt
    gör ju inget...huvudsaken är att man själv känner sej stolt o nöjd med det man har skapat/
    byggt...det är där poängen är..bästa erfarenheten får man av sina egna misstag..och som
    våran modellbyggarvän eller ruinmästare Sture säger..det finns ju sneda o vinda dörrar
    i skala 1/1


    Roger/Forden


    SvaraRadera
  4. Tack för peppen mina herrar och jag tänker att jag någon gång framöver kommer att läsa mina anteckningar, skaka på huvudet och småle åt dem. Jag måste ju erkänna att när jag tittar på de modeller jag hittills har gjort så känner jag faktiskt en viss belåtenhet och stolthet, trots att det inte alltid låter så. Det är ju så himla kul detta så varför gnälla över en skev dörr...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Att skapa ett berg

MJ-Hobbymässan

Arbetet startar