Stationshuset del 3

Jag kämpar vidare med Turebergs stationshus, "kronan i juvelen", eller skall man säga den oslipade diamanten på modellen. Det blir nästan som jag har tänkt mig. Taket och skorstenarna blev bra och även takrännan som skall leda vatten ut mot stuprören fick jag till. Mitt enda problem egentligen är att de mest pilliga detaljerna hamnar en tiondels millimeter snett hela tiden. Hur mycket jag än försöker. Jag blir bättre och säkrare för varje vecka som går, men än har jag vissa problem med byggtekniken. Och även att hitta smarta lösningar på vissa detaljer. Allt finns säkert att köpa färdigt eller halvfärdigt i hobbyhandeln, men man vill ju klara av det med det råmaterial man har hemma, så långt det är möjligt. Något som min gode forumkamrat Sture Bylén är en rackare på. Han börjar bli ett orakel på den fronten. Ett vandrande modellbyggarlexikon.

Nåja, jag måste ju fightas för att få ordning i mitt eget rike och det går ändå åt rätt håll kan jag tycka. Det svåraste denna vecka var att få till tegelbågarna över fönstren och entrén på framsidan och såklart stuprören. Efter timmar av pilligt skärande och limmade så får jag väl ändå vara nöjd tycker jag. Stationshuset börjar ta form. Lite detaljer på huset och även omkring när det är på plats så är det klart. Nästa vecka skall det vara klart. Då redovisar jag del 4 och 5.

Detta är alltså bara en tillfällig installation för fotografering. Det kommer se lite annorlunda ut sedan.

 Byggde bågar av utskurna "tegelstenar" som jag limmade på lite papper och skar ut.

Ovan fönstren limmade jag direkt.

Kommentarer

  1. Tycker du skall vara nöjd! Det ser jättefint ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anders! jag vet, jag är för hård mot mig själv. Skall nog slappna av lite och bara njuta av själva byggprocessen istället.

      Radera
    2. Jag instämmer verkligen i det du säger att du blir bättre och säkrare för varje dag som går. Det här stationshuset går inte av för hackor. Den övre bilden, med passagerare och resgods, skulle platsa på vilken anläggning som helst.
      Fortsätt så här, Simon!!

      Radera
    3. Tack Sture! Jag lovar, jag kämpar på.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Att skapa ett berg

MJ-Hobbymässan

Arbetet startar