2/5 av stationshuset är klart

Efter sju svåra år...förlåt, efter en tuff vecka med jobb och privatliv som kändes som sju svåra år, så är det dags för en liten uppdatering här.

Dags att ta tag i taket och de två skorstenarna som jag bett Sture visa mig hur han tillverkar. Det såg så lätt ut, men järnspikar vad pilligt och trixigt det är. Det tog säkert 6-8 timmars effektiv arbetstid att göra två skorstenar och då är jag ändå inte 100% nöjd. Det är inte Stures fel såklart, bara mitt eget tillkortakommande när det gäller pilliga detaljer. De blev lite skeva och kladdiga av färg när man tittar på dem på riktigt nära håll. Proportionerna verkar inte heller bli helt korrekta, men det orkar jag bara inte bry mig om just nu. Jag vill komma vidare och börja på nästa moment.

 Byggde "takstolar" i balsaträ för att kunna lägga taket ovanpå utan att det sjunker ihop vid limning. Men också som extra stadga underifrån ifall man råkar trycka till det av misstag.

 Skar ut Plastdelar och slet för att få till vinklarna. Detta vill jag lära mig göra på ett enklare sätt än att hålla på och mäta och måtta. Det borde finnas ett enklare sätt, som att t.ex. använda en vinkelmall av något slag...eller?

 Nåja, fick till ett hyfsat tak utan vinkelskiva och grejer. Använde lite Tamiya Putty för att täcka glipan i nocken.

 Två skorstenar i olika storlek. Grunden till den ena gjorde jag av plastark, den andra av balsaträ. Pilligt som tusan...

 Skar och limmade tegelark, större bitar och millimeterstora remsor.

 Nästan klara.

 En liten test med färdigmålat tak och löst ditsatta skorstenar.

Från denna vinkel kommer stationshuset till sin rätt. Ta mig tusan om jag inte har betat av ännu en 1/5?

Vaddå tänker ni, det är ju nästa klart.
Ååneej, inte i mitt rike. Det saknas massor. Fönsterbleck och tegelbåge över entré och fönster, hängränna och stuprör. Vädring och lite småsaker på väggarna.

Dessutom är ju modulen där huset skall stå bara i grundstadiet än, endast spår och växlar är utlagda.
Nu skall det dras kabel igen, växelmotorer och räls skall fästas och det skall grusas och...bla...bla...bla...
  

Kommentarer

  1. det tar sej...ang takvinklar....jag brukar klippa i papp/tjockare papper först en mall på
    själva taket.när man är nöjd så skärm man ut i det material som man skall använda till taket..brukar använda baksidan på ett collegieblock..när det gäller vinklar kan du ju använda en "smygvinkel"...den är ställbar..

    Roger/Forden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smyg sa Bill, vinkel sa Bull. Tack Roger! Det verktyget har jag aldrig sett förut under mina 49 lpnga levnadsår. Men så är jag ju inte utbildad snickare heller som ni säkert förstår.

      Radera
  2. Skorstenar ÄR en prövning, Simon! Trots att jag gjort ett antal vid det här laget blir jag förvånad varje gång hur tidsödande det är och hur stor skillnaden blir, en millimeter hit eller dit, på en skorsten.
    Men att du är på rätt väg är helt klart.
    Det är också en prövning att göra tak av den där typen. Det är som Roger säger att man tjänar på att experimentera med pappmallar innan man skär i skarpt läge.
    Men stationshuset blir jättefint och du har all anledning att vara nöjd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sture! Ja, jag kämpar med mina stela och darriga fingrar, och det är jättekul att ni gillar det.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Att skapa ett berg

MJ-Hobbymässan

Arbetet startar