Vädringen är klar

Det tog bara ett par veckor att få klart bygget, målningen och vädringen av magasinet. Passade samtidigt på att vädra en lastbil mellan varven av balsaträ, färg, wash, pigmentpulver, foliage, limspray och mattlack. Jag är rätt nöjd med resultatet efter allt slit och har gott om hopp att det blir bättre och bättre med tiden. Vädring är som de flesta modellbyggare vet, en svår konst som kräver träning och åter träning. Denna modell är blott min andra scratchbyggda och vädrade. Den första modellen hamnade ju som bekant utanför bygget när jag tog beslutet att inte bygga Skånska Cementgjuteriets modul. En viktig detalj på magasinet är dock kvar, kanske någon kan gissa vad?
Här kommer lite bilder på senaste veckornas arbete.
Magasinet med mossigt tegeltak och en Borgward B4500 vädrad till skrothög. Skall lugna mig med rostfärgen nästa gång...kanske...😉

Har grusat och gjort en liten backe upp till planen med rampen mot stickspåret där ett par hus och godsmagasin skall stå, dock inte magasinet på bilden, det skall stå på nästa modul. Har limmat strö och målat överallt, nästa steg här är vegetation och träd. Kommer pyssla med det under tiden som jag bygger godsmagasinet och huset som skall stå här.

Ovädrad Borgward på väg att smita från min kommande omilda behandling. 

Byggde en enkel mur vid stickspåret under "godsrampen". 

Använde ett gammalt Faller "murark", så själva byggandet bestod i att skära och limma. Nu skall jag bara skrapa bort det grövsta av ballasten och fylla på med den finaste varianten. På återseende.




Kommentarer

  1. Nu händer det saker i Tureberg, minsann! Kul att se att arbetet tuffar på.
    Vad som saknas på godsmagasinet? Ja den skulle ju kunna vara hängrännor, men jag är inte säker på att sådana fanns på alla byggnader av den här typen.

    Angående vädringen så är det så kul att det gärna blir lite väl mycket. Jag fick tipset av en duktig vädrare att även ha en ovädrad vagn/bil bredvid sig på byggbrädan. Tittar man på den, då och då, hinner man hejda sig innan vädringen blir för våldsam.

    SvaraRadera
  2. Javisst är det hängrännor som saknas. Ett annat tips jag fått när det gäller vädring är att ha en bild på samma fordon som varit i trafik ett tag, då blir vädringen också mer "äkta". Skall försöka lägga band på mig nästa gång, men ja, det är väldigt kul.

    SvaraRadera
  3. Jättefint Simon. Är så himla imponerad av de som kan/vågar vädra hus. Måste försöka testa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Framförallt är det så himla kul. Risken är dock att man går "all in", utan några som helst hämningar som jag gjorde med lastbilen och plötsligt upptäcker ett annat fordon på arbetsbordet än det som stod där först...det är lite svårare alltså. Hus är enklare tycker jag. Klart du skall testa att vädra dina modeller.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Att skapa ett berg

MJ-Hobbymässan

Arbetet startar