Stationshuset börjar ta form

Bygget av stationshuset har pågått en dryg vecka nu. I mitt sökande efter bättre bilder på stationshuset kom jag på att Folke Zettervall som ritade huset återanvände ritningen från Stångby Stationshus som uppfördes kring 1900 och det finns fortfarande bevarat. Eftersom jag har svårt att avgöra vilken färg dörrar och fönsterkarmar har på Turebergs Stationshus så går jag på vitt som detta hus har idag. Mest för att jag tror att det blir snyggast. Vi får se. Det blev en rejäl utmaning i alla fall skulle det visa sig.

Stångby Stationshus 

Eftersom jag använder mig av ett s.k. "tegelark" så gick det snabbt att komma igång och resa väggar.  Väggarna fästes på en bit kapaskiva och jag förstärkte med balsaträ i hörnen.

Sedan började showen kan man säga, i en veckas tid har jag pillat med fönstren. Skurit bort spröjs från de bågformade karmarna och lagt i spröjsen från de fyrkantiga för att få rätt storlek och proportioner på fönstren. 
 Tålamodsprövande och pilligt? absolut. Men kul när jag insåg att resultatet blev helt ok.

 Färdigt fönster med ruta och allt. nu skall det bara målas. Gissa om jag i ivern glömde grundmåla och måla karmarna innan jag limmade fast fönstren....nybörjarmisstag.

 Det som dock tog priset var den glasade huvudentrén. Det finns inga färdiga modellsatser med sådan dörr och fönsterpartier i ett tyvärr. Och sjutton vad svårt det är att bygga något så invecklat som en glasad entré byggd i båge. Jag var på väg att ge upp och börja leta efter färdiga varianter ändå. 

 Men efter mycket klurande kom jag närmare en lösning, här är den övre bågen. Tillverkad av böjd Plasticard och limmad från baksidan.

 Det nedre partiet fastlimmat och nu skall bara 6 st millimetertunna fönsterspröjsar limmas fast en och en...med superlim. Jag har fortfarande limrester kvar på fingertopparna... 

Efter timmar av limmande och skärande så är allt på plats och jag kan gå och lägga mig med gott samvete. Nu är bara 4/5 kvar av stationshuset. PUH!!!

Kommentarer

  1. Ja, du kan verkligen ha gottsamvete. Det där blir ju jättebra. Imponerande arbete med fönstren. Att flytta fönsterspröjsar till ett annat fönster var en bra idé och du genomförde det med bravur. Den glasade entrén blev också väldigt bra. Lycka till med de resterande 4/5. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sture! Jag tänkte ett tag rådfråga dig om tips kring denna del, men jag ville testa om jag kunde komma på en lösning själv. Dock är jag av den uppfattningen att man ofta lär sig mer av att fråga andra än att inte göra det, så nästa gång det dyker upp något liknande moment som jag kör fast på så hör jag nog av mig. Bara som en förvarning. ;-)

      Radera
  2. Stiligt Simpan! Det blir ju riktigt bra detta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anders! Kul att ni kikar in här då och då.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Att skapa ett berg

MJ-Hobbymässan

Arbetet startar