Senaste veckans hobbyarbete.

Det har varit en intensiv vecka minst sagt. Jag har nätt och jämnt hunnit med allt och det inkluderar även min hobby. I-landsproblem? Ja, absolut! Enbart, simpla och futtiga I-landsproblem tack och lov. Men även de små triviala problemen kräver ju sin uppmärksamhet och tar sin lilla tid så att säga. Jag tänkte därför sammanfatta veckan i en resumé av det jag hunnit med, men bara sådant som är kopplat till Turebergs Station alltså...

Först och främst så är min allra första scratchbyggda husmodell klar och permanent placerad på den första modulen. Det är med darr på underläppen, glansiga ögon och ett stolt leende jag konstaterar att den även ser helt ok ut när den väl kommit på plats.

 "Lastgropen" för lastbilar är inte tagen helt ur luften, jag har vaga minnen av att jag sett någon sådant tidigare, men minns inte var eller när. 

Vid spåret byggde jag en träspång i balsaträ. 
 Jag förgyllde de flesta stenar med mossa också innan jag limmade fast dem i naturen. Gick en sväng med hunden i skogen häromdagen och det slog mig då hur många stenar som var mossbeväxta. 

Nu börjar som sagt den första delmodulen se ut som en modelljärnväg äntligen, men det är mycket kvar här, fler modeller, detaljer och landskap. 

För att kyla ner mitt ego en aning och smälta min framgång med magasinet så tänkte jag så smått påbörja huvudattraktionen, stationshuset. Jag slängde ut frågan lite halvhjärtat skall erkännas(tack Sture som i alla fall försökte komma på något), om någon hade tips på murark eller liknande som motsvarade den tegeldesign som stationshuset hade. Jag fann det i hobbybutiken ett ark från Vollmer som bara väntade på mig... Och nej, jag tänker inte skämmas för att använda det. Det kommer att bespara mig åtskilliga hobbytimmar och svett som kan och skall läggas på annat istället.

Exakt(nåja nästan exakt), så som väggen på stationshuset såg ut.

I samma butik fann jag detta också, 'Bastelset für Industriegebäude Scratch-building set' från Auhagen. Och nej, jag tänker inte skämmas för att använda dessa heller. Det viktiga för mig är att det blir så bra som möjligt och helst att bygget blir färdigt innan Märklinrälsen har rostat på riktigt.

Nu skall jag alltså ge mig ut på okänd mark och försöka mig på att göra ett inlägg i Kung i mitt rike gruppen...


Kommentarer

  1. Du har verkligen anledning att vara nöjd med magasinet, och mossan på stenen blev pricken över i.
    Tegelarket känner jag igen. Det är samma som jag använder till mina skorstenar. Det är absolut inte fusk att använda förenklande tillbehör. Hobbyn handlar ju inte om att krångla till det eller plåga sig. Fortsätt i samma goda stil, Simon!!
    Kul att du även finns i gruppen Kung i mitt rike.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sture! Som sagt, man söker ju smarta genvägar hela tiden för att kunna avancera i arbetet. Att skapa en tegelvägg är svårt nog även med din suveräna metod, som jag såklart läst om i AOH. Det blir grymt snyggt och precis så som vill ha den, men jag hade nog svimmat av kliande otålighet efter bara hundra ritsningar tror jag... ;-)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Att skapa ett berg

MJ-Hobbymässan

Arbetet startar