Samlar bildmaterial och fakta om stationshuset

Nu börjar det hetta till i höstkylan. Nu är det nämligen dags att börja samla in grundmaterial till stationshuset. Och jag har lite tur i mitt sökande. Sollentuna kommun har ett stort bildarkiv, men väldigt lite på just Turebergs stationshus. Ni kanske förstår min frustration när detta är det bästa fotot jag har för tillfället. Som ni ser är bilden hämtad rakt av från www.sollentunabilder.se
I detta fall kommer jag nog beställa och betala för en "ren" kopia.

 Bilden är troligtvis tagen kring 1910 och visar exakt den byggnation av stationshuset som jag vill avbilda. Enkelt med en stor entré och två fönster med bänkar under. Stilrent!

Senare kom det till en utbyggnad på ena sidan och den fina entrén togs delvis bort och gjordes om till ett välvt fönsterparti bara. Inte lika stilrent, men givetvis större och knepigare för mig att bygga. 

Jag hade tänkt använda ett tegelark från Plastruct, men det avbildar givetvis vanlig enkel murning och på den översta bilden ser man rätt tydligt att det inte är frågan om vanlig murning. Järnvägars också! Ber för första gången om hjälp av er följare. Hur löser jag detta? Finns det ark med denna typ av murad vägg? Eller kan man skapa den själv relativt enkelt? Jag antar att målningen kommer ta knäcken på en om man gör allt från scratch, men kom gärna med tips den som vet. Anar det värsta....

Kommentarer

  1. Nu var det tempo på inläggen. Två stycken som jag hade missat. Söker förgäves efter någon knapp för prenumeration på din blogg. Det är ju praktiskt att man då får ett mejl när bloggen blir uppdaterad.
    Jag tycker (ja, jag har sagt det förr) att du ska lägga in blogglänken på fejjan varje gång du uppdaterar.
    Jag skulle lägga in din och Anders Berdtssons blogg som länkar på min hemsida men jag behöver hjälp av min dotter och hon är inte hemma just nu. Jag är lite rädd att mixtra med bloggens inställning på egen hand. Jag lyckades radera en hel del kommentarer av misstag förut när jag skulle göra en ändring.
    Vad gäller tegelark är jag dåligt insatt i vad marknaden har att erbjuda.När jag byggde Sveasalen (http://www.bylen.se/47806121 ) ritsade jag tegelfogarna på egen hand med en egentillverkad ritsmaskin.
    Trevlig fortsättning på helgen!
    /Sture

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sture! Nu har jag uppdaterat bloggen som synes och efter det poppade "prenumerera-knappen" upp. När det gäller tegelvägg så har jag hittat en pinsamt enkel lösning för det. Mer om det i nästa inlägg.

      Radera
  2. ...och nu är jag prenumerant.
    Ser med förväntan fram emot din lösning vad gäller tegelväggen.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Att skapa ett berg

MJ-Hobbymässan

Arbetet startar