Måla stenar

Att ett landskap innehåller mycket "ingredienser" det inser man när man börjar titta sig omkring i skog och mark och utefter järnvägsspår och vägar. Stenar är en sådan där grej som jag inte tänkt på tidigare, men som är ett självklart inslag i de flesta vyer kring och i skog och mark. Så länge den får vara ifred från intrång av infrastruktur såklart.

Att måla stenar borde var en superenkel grej tänkte jag, lite gråa nyanser och skrovlig yta så är det väl lugnt...?

Det är det inte, det är svårt att få till rätt grå nyanser, har kikat på alla möjliga modellbyggares knep utan att riktigt få till det. Det blir som med det mesta i denna bransch. Trial and Error. Kör järnet och testa det löser oftast det mesta...

Sedan är det faktiskt så som de flesta redan vet att stenar har rätt många färger och ibland mossa och lav. En del är rundade och en del är kantiga. Här får man testa sig fram.

Mina stenar är gjorda av WS plaster i en gjutform. Grundmålade med Valejo surface primer och sedan har jag jobbat med vit, svart, röd och blå acrylfärg, Använt några olika målningstekniker(penslat, duttat och torrborstat och målat igen) och sedan kört på Light Sienna pigment, wash, mattlack och till sist förslutit allt med spraylim.

Det lyfter med lite sten i naturen.

 Grundmålning.

 Hur ser nu en sten ut igen???

 Börjar få till något...

 Testar olika washer, mörk och ljus.

 Testar pigment.

Sedan drog jag på en mattlack när jag tyckte det räckte.
Och förseglade med spraylim.

Kommentarer

  1. Strålande bra resultat, Simon!
    Jag gör också mina stenar av gips. Små naturstenar ser inte riktigt ut som stora stenar i naturen. Dessutom är gips mycket lättare, om man vill ha urlyftbara sektioner.
    Kul att se att du är igång ordentligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sture! Ja, nu sprudlar det plötsligt här i Tureberg. Måste nog lägga band på mig så jag hinner med själv.

      Radera
  2. Jag håller med att naturstenar blir inte "verkliga" på banan. Vad är det för gjutformar du använder? Ser ju himla bra ut!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är Woodland Scenics gjutform i gummi. Kostar en hundring ungefär och håller säkert 100 år också. Väldigt smidig och enkel att jobba med.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Att skapa ett berg

MJ-Hobbymässan

Arbetet startar