Välkommen!

Välkommen till min blogg som beskriver bygget av Turebergs Station i skala 1:87.

Att bygga en modell efter verklig förebild är väldigt intressant, men svårt och tidsödande. Speciellt när man saknar mycket arkivmaterial som ritningar, kartor och foton. Eftersom jag vill efterlikna Turebergs station mellan 1920 och 1950 ca. så är fotomaterialet väldigt begränsat. Dels är det för få foton från stationen i de arkiv jag har letat i, dels är det svartvita foton. Framförallt finns inga av de byggnader kvar som jag har tänkt att återskapa. Sökandet efter material går dock vidare. 



Detta perrongtak bör gå att återskapa utan ritningar.

Så varför återskapa en station som den såg ut i svunna tider, som numera heter Sollentuna Station? Jo, dels anser jag att denna period är en spännande period i min hemkommun, men också ur perspektivet "Svensk järnvägshistoria". En blandning av vackra ånglok och ellok, klassiska personvagnar i trä sida vid sida om en välutvecklad och livlig godstrafik, på små privata banor eller på de stora stambanorna. Perioden innan personbilen, flyget, bussen och lastbilen tog över de flesta person och godstransporterna. En period då tåget stod för möjligheterna och drömmarna om att komma ut och upptäcka och se världen. Historien är lika intressant för mig som själva byggandet.


Knepigare då med det gamla stationshuset.

Men detta är också en period med fantastiska stationshus i rödtegel och lantliga miljöer inpå stationshusknuten. Fina trävillor med härlig arkitektur och mycket snickarglädje. Det var mycket av allt kring järnvägen. Personal, passagerare och en lika tät godstrafik som persontrafik. Det var helt enkelt massor av liv på och kring järnvägen under denna era.


Vyn från Turebergs station norrut som det såg ut för snart 100 år sedan.

Jag har redan nu bestämt mig för att bygga Turebergs station ungefär som jag tänker mig att det såg ut, utifrån det knappa bildmaterial jag har att förfoga över. Alltså tvingas jag ta ett litet steg ifrån den verkliga förebilden, men inte helt. En del skall gå att känna igen från gamla foton. Problemet är att jag inte kan bygga efter exakta ritningar eller så skarpa foton som jag hoppats på. Jag höftar lite och lägger till en del tidstypiskt. Det här är min berättelse om bygget av modellen Turebergs Station 13330 m från Stockholm Central. Resan startar våren 2018 och jag hoppas att nå slutstationen någon gång under 2020.

Välkommen!

Simon

Kommentarer

  1. Eftersom jag bodde i Sollentuna större delen av 80-talet tycker jag det är lite extra kul med Tureberg som förebild. Kommer med intresse att följa det fortsatta byggandet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tittar förbi här Sture och följer mig. När jag kommit lite längre på modellen är du såklart välkommen att besöka Sollentuna igen och samtidigt ta en närmare titt på Turebergs Station.

      Radera
  2. Instämmer med föregående talare! Skall bli kul att följa ditt bygge!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra Anders, då vet jag att ni är minst två som driver på och pushar mig att komma framåt i bygget. Välkommen!

      Radera
  3. Mycket spännande bygge. Du får gå på villan o snacka med gubbarna där. Dom har koll på hur det såg ut förr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, jag antar att du menar restaurang Stinsvillan? Eller är det någon annan villa du menar?

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Att skapa ett berg

MJ-Hobbymässan

Arbetet startar