Järnvägsövergången och vägen

Jag visste redan innan att järnvägsövergången var en viktig och väl synlig detalj vid stationen. Den skulle hamna i blickfånget direkt och den skulle eventuellt bli svår att få till. Men, efter lite funderande och mätande så tror jag nog att jag får till en rätt fin järnvägsövergång på ett relativt eneklt sätt.

Det skall bli en trävariant, vilket ju inte var helt ovanligt i början av förra seklet. Vägavsnitten hitom och bortom övergången blir inte långa, men dock så viktiga. En väg skall gå till stationshuset och en till godsmagasinet. Jag skippade asfalt som synes och skapade en grusväg istället, vi tänker oss ju att den skall illustrera korsningen och vägen hur den bör ha sett ut kring 1910 ungefär. Det finns inga bilder så jag får gissa helt enkelt.

 Balsaträ är melodin och jag skall försöka mig på att lägga några bitar inuti rälsen också. Jag har testat och det verkar fungera utmärkt. Alla bitar kommer att läggas på plats när jag är klar med all ballast och annat runt omkring på marken. Målning och vädring skall till också såklart. Sedan behöver jag hjälp att hitta signaler och eventuellt bygga till grindar. 

För att få till fina vägar så mätte och maskade jag området där jag skulle grusa.
Penslade ljusbrun färg mellan tejpen och grusade. Sprayade Scenic Cement över vägen och drog genast bort tejpen.

 Sedan målade jag med mörkare färg runt om också.

 Och mardrömmen för alla otåliga, målning mellan slipers och grusning. Jag målar 10 mellanrum och sedan grusar jag direkt. När allt är målat och grusat kommer jag att droppa Scenic Cement över och låta det torka.

 Så här ser det ut just nu, men det är mycket kvar innan det är helt klart. Bl.a. den lika tidsödande "rostmålningen" av rälsen och vädring av slipers.  

 För att gör en och annan lite nyfiken på fortsättningen så avslutar jag med detta foto från Maj 1933. Det är skolbarn som marscherar till Turebergs idrottsplats för en fest där. Här passerar man spåren vid Turebergs station. Jag blev så glad när jag hittade denna bild eftersom det är två saker med som jag saknat bild på, vad tror ni?

Kommentarer

  1. Snyggt jobb, pilligt men det blir ju jättebra! Har själv testat med balsa till C rälsen vid övergångar men får inte till det. Hur tjock/tunn är din balsa?
    Trevlig bild! Är det huset som du var ute efter?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har köpt balsaträ i färdiga lister från Northeastern Scale Lumber co. artikel NE 3013 0,6 x 1,8mm. De är suveräna att jobba med och man slipper sitta och "såga" till små pyttiga plankor och brädor vilket tenderar att bli halvbra tycker jag. Och du har helt rätt angående sista bilden, det är en banvaktsstuga i bakgrunden. Jag har undrat hur den såg ut från denna vy, nu vet jag. Dessutom ser man delen av en signalskylt vid övergången, så nu vet jag även vilken typ som användes här 1933. Jag älskar gamla foton, inte bara på järnvägar och banvaktsstugor.

      Radera
  2. Du verkar ha bra flyt nu, och bra blir det. Enda gången jag skulle vilja köra tvåräls är när jag ska göra järnvägsövergångar. Men du får ju till det bra.
    Och visst, att leta och studera gamla bilder är en mycket rolig del av hobbyn, och annars också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jovars, så snart jag grusat klart vid övergången och limmat fast ballasten så skall jag fortsätta med den. Sökandet efter gamla foton för referenser är en av de härligaste detaljerna med denna hobby.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Att skapa ett berg

MJ-Hobbymässan

Arbetet startar