Arbetet startar

Planeringen inför är halva nöjet med själva resan brukar man säga och det är samma sak med modellbygge. En grundlig planering är A och O för att lyckas med sitt projekt och det är samtidigt superkul. Dels ligger hela världen för dina fötter när du tar ett vitt ark och börjar skissa på din idé. Dels är det spännande att fundera på vad du vill visa i din modell. Är det en ren fantasimodell eller en modell med verklig anknytning, eller en mix av båda som min.

Jag funderade länge och väl på vad jag ville åstadkomma efter mina två första modelljärnvägar. Den allra första slutförde jag aldrig, spårplanen var en katastrof och inför min andra modell tog jag hjälp av ett spårprogram som heter Anyrail, som många använder sig av idag. Det är billigt och relativt enkelt att komma igång med. Trots en fungerande spårplan så fungerade inte modell 2 som jag hade hoppats, men jag slutförde iaf bygget för att lära mig något av hela processen.

Jag lärde mig då att planeringen och grundarbetet är helt avgörande för om du kommer att lyckas med ditt projekt. Den sista "touchen", med landskapet och husmodellerna går att justera i evigheter. Men om spårplanen är ogenomtänkt och spår och elektronik är slarvigt gjort så kommer det att straffa sig, jag vet.


Turbergs Stations spårplan från 1919 kändes bra och naturligt för mig att utgå ifrån, dels eftersom jag bor i Sollentuna, som stationen ju heter idag. Dels var det ett spännande stickspår i dubbel bemärkelse, in till Skånska Cementgjuteriet som är den svarta avlånga byggnaden på bilden nedan. Många Sollentunabor av både den äldre och den yngre generationen känner inte till dess historia. Vilket vore kul att plocka fram i modellen. Men just den modulen kommer aldrig att bli gjord tyvärr. För att få plats med stationen och godsmagasinen så ändrade jag in i det sista på spårplanen, kortade ner längden på stationsområdet och blev tvungen att ta bort stickspåret till modul 6. Kanske jag gör en helt separat modul för framtida "modulträffar" istället?

Så här såg min första spårplan av Turebergs station ut i Anyrail innan den främre modulen (med stickspåret) togs bort.

Lägg märke till de röda markeringarna, de markerar storleken på de moduler jag bygger modellen av. Tanken från början var nämligen att jag skulle kunna sätta ihop banan när jag önskade och ta isär den när jag inte ville ha den framme. Riktigt så enkelt är det inte, men jag kan relativt enkelt ta isär och flytta hela banan om behovet finns i framtiden. Fördelen nu är jag inte tar upp hela väggen utan bara den del jag jobbar med för tillfället. Jag bygger helt enkelt modellen i sektioner och jag har börjat från vänster och går mot höger. Vändslingorna kommer jag inte bearbeta till en början, det är de fyra centrala modulerna som skall vara i blickfånget och det är här allt jobb kommer att fokuseras kring.

När jag provade att lägga spåren enligt planen visade det sig att jag varit för optimistisk med längden.

Banan kommer att sträcka sig efter en långvägg i min källare som är 7 meter och bredden som mest 1 meter, vid mitten och ute vid vändslingorna. De fyra viktigaste modulerna är 50cm breda också vilket är ett perfekt djup att jobba med. En annan detalj som inte syns här är höjden. Det var viktigt för mig att sätta hyllplanen som modulerna vilar på, ganska högt. Spåren ligger på ca 113cm över golvet. Det gör att jag kan stå enkelt och jobba med landskapet när modulen ligger på plats. Dessutom är det en trevlig höjd för åskådare att titta på en modell, man kan komma riktigt nära utan att kröka ryggen för mycket. Det kommer att ställa krav på en rik detaljering och noggrannhet.


Kommentarer

  1. Spännande! Vi har en järnväg som jag tänkte försöka efterlikna, på mitt landställe!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tomas, vad kul att du har hittat hit! Jag har inte uppdaterat här på ett par år som du märker. För att följa mina senaste alster kan du gå in på Svenskt modulforum och söka min modul. https://www.modulsyd.se/forum_3.3/viewtopic.php?t=4597
      Tureberg är tyvärr delvis nedmonterat, och endast två sektioner återstår. Jag har satsat på en ny stationsmodul istället. Modulkörandet kräver mer smidighet och körsäkrare moduler vilket man inte kunde skryta med om Tureberg tyvärr. Den vara mest vacker att se på och fungerade hyfsat men inte perfekt.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Att skapa ett berg

MJ-Hobbymässan